måndag 1 december 2008

Måndag morgon...

...det säger allt, eller hur?


Något som jag glömde göra igår var att utbringa en skål och ett stort tack till alla de som höll fester under helgen :) Ni som känner er träffade vet att ni hade en hjärtlig, varm stämning, och gästerna stortrivdes och kommer gärna på fler fester av liknande slag. TACK!


Det är konstigt hur allting ser ut som om det står skrivet med katthöga bokstäver "MÅNDAG" idag. Alla blommor står å hänger å det lyser "Måndag" över dem. Hunden har inte ens gnällt att få gå ut och göra sitt, sådär som hon vanligtvis brukar. Det är liksom något måndagiskt över henne. Jag själv har inte gjort något vettigt ännu, bara vikt kläder, hängt tvätt och bäddat sängarna. Jag bävar för skoldagen eftersom hela schemat skriker "måååndaaaaaaag, måååndaaag" (och den skriker inte med någon vacker röst) och försöker därför sysselsätta mej med annat.


Varför hatar vi alla måndagar? Eller hatar är kanske fel ord, vi bävar för dem. Om bara möjligt försöker vi sova så länge vi kan på måndagen.


Egentligen är måndagar inte så farliga (annat än för dagistanter, skrikande veckosluts-firande ungar som har släpat med sig hela leksaksförrådet för att gå med på att komma till dagis är ingen höjdare en måndagmorgon klockan 6.30)


Men egentligen är måndagar ganska bra dagar, för då måste man ta sig i kragen om man har festat hela helgen eller om skolarbetet är lite på hälft eller om man annars bara känner sig bläääig. Jag tycker att alla borde försöka stiga upp en timme tidigare på måndagar och göra något som gör en glad, baka en pannkaka till frukost eller ta sig tid att springa den där 5 km rundan som annars aldrig blir av, eller kanske mysa framför TV-n med varm glögg och pepparkakor.


Måndagmornar skall inte vara stressiga, surmulna timmar som man helst av allt vi slippa så fort som möjligt.


Måndagen är tecknet på att en ny vecka har börjat, det är alltså en perfekt tid att börja med något nytt och kul. Nu skall jag ta mej själv i kragen, dra på mej joggingkläder och skita i att det regnar. Jag har inte haft tid att utforska joggingspåret här nära på en lååång tid, men nu tammefan ska jag iväg. Å sen ska jag ägna mej en timme åt att ta en varm dusch, sminka mej å iväg till skolan. Kanske den här måndagen blir mitt livs bästa? So long!

1 kommentar:

Alina sa...

Usch, du låter ju till och med för hurtig för en tisdag!!! Fast du har nog rätt till 110%, "who cursed mondays" I still wonder... Int e de bara så vi börjar utbyta storyn om lyckade måndag-morgnar ;) Måndags kram!! (Ändringen har ju dock inte ännu skett vilket gör att kramen nu låter som en söndrig kram...) KRAM!