lördag 6 december 2008

Expedition Pampilandia gratulerar...

... FINLAND!



Hoppas ni alla har en härlig Självständighetsdag, må ni vara på bal eller (som undertecknad i skrivande stund) sitta i sköna mysbyxor framför en brasa och äta gravad lax med knäckebröd.



Historien med deodoranten ja. Fröken Rosa hade gömt sig på en hylla, men gav sig och föjde med oss hem mot en lösen på 19€. Så det blev inga dramatiska åtgärder (förutom att jag körde bilen in till Jeppis, jag vet, jag bakom ratten på en bil i en främmande stad!!!) men det gick bra, inga överkörda tanter (minkar vet jag däremot ingenting om...)



Ibland har man tur. Jag hade lyckan att efter flera år av letande ÄNTLIGEN (!!!) hitta en vinterjacka som täcker baken, är svart till färgen, har massor fickor och inte kostar för mycket. Vilken kombination va? Jag har sprungit in till varenda en affär i Helsingfors och Esbo, men det har inte funnits någon jacka som passat. Å så en fredag eftermiddag när vi spatserar omkring i Jeppis så hittar jag då den där vinterjackan. Det var liksom "JUST SE".



Emil har anpassat sig bra till den här nya staden. Han svär på pampesiska ( det gör inte så mycket när vi kommer hem, för ingen i Helsingfors/Esbo kan väl tolka "hielvitjin" till helvete... eller? Det kunde ju vara "hel vit"? ) Nej jag skojade bara, men han verkar trivas, det finns mycket utrymme, en massa katter, snö på marken, en massa katter, roliga julpynt, en massa katter och ja, en massa katter. Dessutom är marken platt å fin vilket gör att trots att Emil är påbyltad och liknar en michelin-eskimo så faller han inte omkull när han tultar på i snön.


Men nu ska jag njuta av chips och gravad lax- fish and chips ni vet ;)

1 kommentar:

Alina sa...

Kul att följa med er resa!! :) När kommer ni hem?
Njut av snön, här i svart som i......
Kram!