söndag 30 november 2008

Hej tomtegubbar slå i glasen...

... för nu börjar kalasen!


Nu är det lillajul och ungefär 9 månader sedan sportlovet (vad jag försöker antyda är alltså att många har födelsedagar och lillajulsfester...)


För mycket glögg kan sluta med baksmälla eller med överentusiastiska julstämningar som i sin tur slutar med tomma konton eftersom julstämning brukar ta sig uttryck i form av julklappsshoppande.


Denna vecka har Emil och jag avverkat 2 glöggfester och 1 födelsedagskalas där det serverades glögg. Och i fredags hade skolan ordnat ett glögg-med-pepparkaka-tillfälle, så att de som orkat släpa sig till skolan en mörk och ruskig fredag fick mysa till det en stund med varm glögg och knapriga pepparkakor.


För min del slutade alla kalas med någonform av baksmälla, inte för att jag drack en enda droppe glögg eller något annat alkoholhaltigt, men på söndagen väcktes jag av hysteriskt skrik (någon håller på att få hörntänder). När jag då med ögonen i kors (inte p.g.a. fylla utan p.g.a. många timmar för lite sömn) snubblar iväg mot köket inser jag att hela huset ser ut som efter en tornade OCH att Emil inte har ett enda rent plagg i hela skåpet. Förutom en kostym rock storlek 128 (Emil är just och just 80-82), och ett par urtvättade collegebyxor storlek 56. Det gav en värre känsla av baksmälla än någon annan fest hittills...


Hela veckan har gått som i någonslags trans, det har varit födelsedagar och glöggfester och avklarade tenter och andra skolarbeten. Vi har bakat en massa kakor (som blev supermumsiga) och på något sätt har man missat att huset ser ut som ett slagfält. I morse fick jag mitt tillbaka-till-vardagen-ögonblick. Och i det ögonblicket insåg jag saker jag inte ville inse. Julstädat är inte samma sak som att kryssa mellan matkassar, skitiga kläder, halvuppätna smörgåsar och hundleksaker. Den sista pricken på i:et i IRRITERANDE, var när en legokloss hade hamnat (på mystiska vägar) utanför det område där den är tillåten, så att en stackars människa klockan sex på morgonen råkade trampa på den.


Hej tomtegubbar slå i glasen, för nu får mamma städa upp efter asen ;)

1 kommentar:

Alina sa...

Många varma tankar och lycka till!! :)