lördag 28 februari 2009

MORÖTTER ÄR JU BARA FÖR HÄSTAR...

... OCH KANINER...


Jag måste börja med att säga att dagens ungdom har väldigt förutfattade meningar om grönsaker och dem som konsumerar grönsaker och frukter. Råkar man smaska på ett äppel så klassas man direkt som en av dom där som måste banta... Kan man inte bara få äta det man vill i måttliga mängder utan att bli stämplad som en bantare?


En sak som alltid fått mej fundersam är dieter. Vilken skall man välja, vilken diet har godaste maten, lättaste reglerna och framför allt, de snabbaste resultaten?


Denna vecka fick jag svar på min livslånga fråga; INGEN diet har de snabbaste och mest hållbara resultaten. Alla dieter: Atkins, Montiquack ( eller hur sjutton det nu stavas), Nutrilett och GI (för att nu nämna några) har sina fördelar, de låter bra och ingen vet hur de stavas, de har snabba resultat i början (alltså under de 2 första veckorna som man inte får äta typ någonting) och de har klara program man skall följa.
Men de har alla en stor nackdel, efter att man hållit sig ifrån det mesta under 2 veckor, kommer man in i en fas där man tar in mer och mer kolhyrater eller fetter eller proteiner, sakta men säkert. Nå vad tror ni att det händer när kroppen först levt på gränsen till ingenting i 2 veckor och sedan plötsligt belönas med choklad, vetebröd, korv, hamburgare, pizza, alkohol, salladsdressing, limsa, godis, ostar...? Precis, gick man ner 3 kilo, så går man raskt upp dessa 3 kilo när fas 2 börjar.


Jag hade själv funderat länge på vilket dietprogram jag skulle följa, det måste vara ett program som har klara regler och helst recept, inte så tidskrävande och såklart snabb viktnedgång. Jag föll för GI-dieten, dvs dieten som har ett namn som man inte kan stava, MEN resultat som heter duga. Jag ändrade mej dock då jag märkte att jag inte fick den informationen om dieten som jag ville ha. Jag kan inte kasta mej huvudstupa in i någonting som jag inte vet någonting om. Jag vill helst göra allting ordentligt från början, ha ett klart veckoschema som jag följer med maträtter och så. Inte bara googla fram någonting och halvhjärtat röra ihop lite kaksmet med ingredienser från än den ena än den andra dieten :)


Så nu lever jag hälsosamt, äter grönsaker, frukter (inte 1KG/dag), har lämnat bort godis och chips, hamburgare och pizza. Till skolan brukar jag ta med en liten box varje dag, och i boxen har jag morötter, gurka, äppel, päron, kiwi och annat gott. För jag blir alltid godissugen efter lunchen och om jag har långa skoldagar är det så mycket lättare att äta kaninmat än att ha ångest över en chokladstång.
Det kom faktiskt ett par klasskamrater fram å poängterade att man nog får lunch i skolan då jag hysteriskt (som en kanin med koffeinfylla) knaprade på min morot. Jag tackade för informationen och sa att jag redan ätit och morötterna bara var min välförtjänta efterrätt. "Är du på diet???" blev svaret på min kommentar. Nej, jag är inte på diet, jag bara råkar tycka om morötter. Så kalla mej häst eller kanin om du nu måste det, men jag råkar faktiskt älska morötter, äppel och päron och vi behöver faktiskt alla lite morötter nångång! :)


Viktnedgången har aldrig tidigare varit så här lyckad, sen den 1.1.2009->28.2.2009 har jag gått ner 10,6KG. Häst eller inte, men jag lämnar inte mina grönsaker!!!

Inga kommentarer: