söndag 22 februari 2009

SEXIG SVENSK...

...ELLER FUNKTIONELL FINNE?


Ni har säkert alla läst tränings- och fitnessmagasin nångång? Jag har prenumererat på "Fitness Magazine" (svensk tidning), "Kunto Plus" (finsk tidning) och många fler helt onödiga men ack så nödvändiga tidningar. En sak som jag märkte när jag bläddrade igenom gamla nummer av olika träningsblaskor är att det är väldigt stor skillnad på både utbudet av träningskläder och träningsprogram beroende på om tidningen är svensk eller finsk.


I svenska tidningar satsar man bland annat på "... sexiga kurvor, övningar som ger dej en sexig rumpa och sensuella armar, Jennifer Lopez axlar och Jessica Albas mage..." (vad är sensuella armar???) I finska tidningar är det mer rakt på sak, träningsprogrammen är uppdelade så att också vi vanliga dödliga kan klistra upp veckoprogrammet på kylskåpet och faktiskt följa det. Och tur är väl det, för vilka killar är intresserade av att få Jessica Albas mage och Beyoncés rumpa??? Ingen jag känner i alla fall, de vill få resultat som gör att de orkar mer både då det gäller styrka och kondition.


En annan sak som jag märkte är att i svenska fitness tidningar handlar det mest om mode, hur man skall se sexig ut i skidspåret eller på löprundan eller på gymmet. Fakta: INGEN ser sexig ut med ylletröjor, vantar, dunjackor, mössor, halsdukar, långkalsonger och byxor som innehåller 13 kilo dun. Och alla tjejer som tränar är sexiga. Fråga vilken kille som helst! Dina muskler kommer INTE att bli mer vältränade fastän du så shoppar det senaste inom idrottsmodet från Taiwan eller Frankrike. Jo, eventuellt känner man sig mer sexig och det kanske ger en extra kick om man har på sig Nikes nyaste topp med 15 olika frger och finesser, men toppen ger dej inte bättre resultat. I finska tidningar satsades det på kläder som var användbara på riktigt. Det fanns till exempel listat olika underkläder (alltså långärmade skjortor och långkalsonger) och så hade redaktionen testat sig fram till vilka som andades mest och absorberade mest svett och var mest ekonomiskt tillfredsställande. DET tycker jag är mycket viktigare än att veta vilken färg som är mest in just nu.


Vi finnar bryr oss tydligen inte om att få sexiga rumpor och sensuella linjer, vi vill ha resultat som faktiskt syns på de årliga läkarkontrollerna och i tävlingar (för ärligt, ingen på Helsinki City Marathon vinner något specialpris bara för att han eller hon har designkläder och en sexig häck, det är VAD man använder den sexiga häcken till som räknas och i detta fall då, antar jag, har för att orka springa längre och fortare...) Det som räknas på maratonloppen är att ingen springer naken (om det inte är nakumaraton), att man inte får skavsår, att man helst har kläder som andas och isolerar och att man nu överhuvudtaget har någonting på sig som nu kan räknas som någon form av sport outfit. Jag har sett människor springa i importerade designkläder med de allra senaste inom spotvärlden, jag har sett människor springa i sina gamla urtvättade collegebxor från 70-talet, jag har sett människor springa i Tarjoustalos rea-skor, och en sak hade alla deltagare gemensamt, de kom alla över mållinjen!


Så, vilken sporttyp är du då? En sexig svensk, eller en funktionell finne?

Inga kommentarer: