torsdag 19 februari 2009

MONSTER-PEPPARKAKOR OCH GRYMMA-SALTA KEX...

... DIET FÖR KINKIGA SMÅBARN...


Vad ger man åt barn som inte vill ha någonting att äta?


Emil har varit sjuk i magsjuka i en vecka, vi har åkt in och ut på olika sjukhus och läkarstationer. Magsjukan har gjort att Emil inte vill äta någonting som serveras på tallrik, i glas eller i spruta. Han har äckel för allting. Innan ni börjar komma med en massa bra råd, jo, jag har provat allting... Jag har kokat potatismos, skurit små små korvbitar (som inte gick att se utan mikroskop), jag har serverat blåbärssoppa, fisk, grönsaker, salta kex, pepparkakor, bulla, glass, saft, mediciner, höna, ris, joghurt ja allting som man kan få från lokala K-market. Men ingenting går ner, han tar en tugga och spottar ut det direkt igen. Å sen skriker han eftersom pepparkakorna i hans ögon ser ut som monster som biter honom i tungan. Andra barn har monster under sängen eller i garderoben, Emils monster finns på tallriken och smaskar på hans mat.


För min egen del kan jag bara säga att det inte är kul att ha huset fullt med godsaker som pepparkakor, glass och salta kex för enligt min diet är de minst lika grymma monster som för Emil. En pepparkaka betyder att jag skulle vara tvungen att springa runt i 30 minuter och i ärlighetens namn, när i helsike skall jag hinna med det? Så, jag har bara bitit ihop, kastat längtansfulla blickar på godsakerna och bitit i det sura äpplet (bokstavligen). Men, ingenting ont som inte har något gott med sig, jag har gått ner 8,2 kilo!!! :)

Inga kommentarer: