torsdag 5 februari 2009

MEN VAD ÄTER DOM...

... PÅ DAGIS EGENTLIGEN!?


På Emils dagis får man en lapp varje dag, där någon stressad dagistant klottrat ner informationen om hur dagen har gått. En standard lapp ser ut ungefär så här: "Kalle har ätit duktigt och varit glad. Sedan sov han i 1,5 timme..." Ofta får man veta också vad barnet ätit och hur många portioner och om barnen varit ute eller inne under dagen.


Vi vet ju alla att det pågår en massa debatter om skolmat, inte minst nu efter mat-skandalen i Sverige, där mattanten serverade pasta som legat på golvet. Hittills har Emil fått bra mat, i alla fall mej veterligen, och han verkar ha ätit duktigt också. Så lite skeptisk blev jag den dagen då det plötsligt står på lappen: " Emil söi kaksi annosta aamupuroa" (=MORGONBÄCK!?) Menar, VAD serveras det på dagis egentligen? Morgonbäck med ängsblomster? Nåjo, jag skrattade en god stund åt hela morgonbäcks-incidenten, bra verkar det ha smakat i alla fall, vad det än var, för Emil var mätt och belåten när han kom hem den dagen :)


Om det intresserar någon, så kan jag meddela att med mitt eget ätande går det bra, nu visar vågen -6,4KG!!! Så, det är på god väg :) Jag har som mål att se hur det går och varje dag är en ostressig dag vad gäller mat, ätandet och allt som hör till. Nästa vecka skall jag börja på ett gym (jag har lite scenfeber) och kanske kanske är jag i bikinishape till sommaren 2015 ;)


KRAM på er!

Inga kommentarer: