onsdag 26 november 2008

Sådant som aldrig händer mej...

... trodde jag...


Tills det händer.


Det kan vara vad som helst, man tror att man inte kommer att klara av ett besök hos doktorn eller att man inte kommer att klara av att träffa sina värsta fiender eller att man aldrig kommer att ha råd med den där klänningen eller bilen man så gärna vill ha.


I mitt fall handlade det om en så enkel sak som ett matematikprov. För att ni skall förstå poängen tar vi det från början.


Sedan femman i lågstadiet har jag trott att jag aldrig kommer att klara av ett matteprov med hedern i behåll, visst har min skolgång kantats av oväntade tior och nior i matteproven, men då fick man ha med sig en miniräknare och man har fått räkna på sitt eget sätt.


Jag befinner mej då alltså på Åland för att delta i ett stort körevenemang, drabbas av världens snuva-hosta-feber-ont-i-halsen-sjukdom. Med yllesockor på fötterna å en färgglad halsduk om halsen sitter jag och kollar min e-post. Det har kommit spam och det har kommit några viktiga meddelanden. Ett meddelande sticker ut bland de andra.


"...matematikprov på måndagen klockan 9.00. Inga räknare med, ni måste klara tenten för att få godkänt vitsord i läkemedelsräkning..."


Känner hur kallsvetten börjar bryta fram. Matematikprov UTAN räknare, är det ens fysiskt genomförbart?


På måndagmorgon kommer jag till skolan och våndas under provet, känner mej rastlös och undrar vilken idiot som bestämde sig för att tortera oss elever med matematikprov på en måndag, där det dessutom under inga omständigheter får finnas räknare på pulpeten.


När prover var skrivet och inlämnat lyckades jag faktiskt glömma bort hela incidenten. Tills idag då jag ser ett nytt mejl sticka fram bland de andra. "...Resultaten från matematikprovet har kommit..." Jag öppnar meddelandet och grinar illa, min son ser på mej och funderar nog om mamma har ont i magen, och det har hon. Hon vill inte ta om tenten.


Det behövde hon inte heller, "... jag har härmed gädjen att meddela att du klarat tenten..." fick jag läsa. Gissa om jag är glad? Och det bevisar igen det som sägs så ofta, man vet aldrig när det händer något man aldrig kunde tro att skulle hända... Skön onsdag på er alla, nu ska jag fira!

3 kommentarer:

Emmi sa...

du hade tydligen int mycket att säga här!? ;)

Asmand sa...

Grattis :) Hur ska du fira?

Alina sa...

Grattis!!! Vi hade massor av typer som fick ta om provet!!! :) NJUT!! !!!!