måndag 24 november 2008

Jag skall följa dej genom eld och vatten...

... men inte genom alla dessa snövallar :)


Jag måste ha ljugit igår när jag påstod att jag aldrig råkar ut för äventyr... eller så var jag bara högst ovetande om min framtid...


När jag såg "The Day After Tomorrow" tyckte jag dom var fåniga som gjorde ett så stort nummer av all snö och alla livräddningar och expeditioner. Typiskt amerikanskt, tänkte jag. Jag måste dock erkänna att idag när visarna på klockan nätt och jämnt pekade på 06:01 och man pulserade genom en halvmeter snö för att börja gräva fram bilen, som sedan visade sig vara fel bil, så kände man sig nog minst lika duktig som Jake Gyllenhaal. För att inte tala om att parkera bilen då man äntligen hade navigerat sig till rätt plats, dvs. utanför skolan. Att köra genom Helsingfors centrum i snöoväder visade sig vara lika lätt som att klä på ett par strumpbyxor på en sprattlande ettåring. Det går alltså inte. När man då svettig och med hjärtat i halsgropen och tungan rätt i munnen äntligen kom fram upptäckte man att det som i vanliga fall rymmer cirka 30 bilar numera är en jättelik snömassa. Så vad gör man? Jo, man parkerar i ett parkeringshus och gör sig därmed skyldig till minst 3 olika trafikbrott.


Tre? undrar ni.


Tre, för att för det första blir inte 8.30-16.00=3 timmar. Inte fast man hur försöker. För det andra kommer jag att vara tvungen att pulsera genom knähög snö för att komma till bilen, och eftersom själva bilvägen är relativt bra plogad kommer jag att göra mej skyldig till att gå där i stället (och någon stackare som försöker hålla sin bil på vägen kommer att se mej, får panik och vinglar i diket). Och för det tredje så kommer jag att komma ut ur parkeringshuset i samma ögonblick som den där stackaren som lyckats få bilen ur diket kommer att se mej igen och därmed åka i diket en gång till...


Jag gör alltså bäst i att ringa efter en taxi eller (äntligen) köpa mej ett busskort.


Någonting som varenda en av oss borde ha i sin väska just nu (det är sååå in):


1. en ihopfällbar spade (så att de överlevande har en chans att gräva sig ut ur alla insnöade hus, kunde dock tänkas vara bra att ha ifall man bara vill gräva fram sin bil som står å fryser under all snö).


2. tändstickor (strömmen kommer att braka ihop förr eller senare idag...)


3. en trangia att koka maten på (bra att ha ifall det blir strömavbrott och man blir hungrig).


4. stearinljus (hade inte tänkt mej en romantisk middag med stearinljus, men varför inte).


5. nödproviant (är ju bra om man har något att koka på trangian).


6. filtar ( i något skede kommer man att vara tvungen att ta av sig sina snövåta kläder, är ju bra om man då har något att värma sig med).


7. extra kläder (praktiskt om man glömt filten men inte vill springa på naken).


8. något läsbart (till och med tentlitteratur gör sig bra i brasan ;) ).


9. spelkort (det har aldrig varit så kul att vinna någon annans kläder i strip-poker som nu).


10. bongotrummor (eftersom telefonnäten kommer att vara överbelastade och tillslut säcka ihop under snömassorna är det ju bra om man kan kommunicera med sina nära och kära).


Expedition Snömonster fortsätter igen imorgon... missa inte nästa avsnitt... Nu kan du följa med expeditionens äventyr på ett internet nära dej...

Inga kommentarer: