torsdag 15 januari 2009

OCH VAD TYCKER DU DÅ...?

... JAG!?


Har precis kommit ut ur ett klassrum som kändes ångestfyllt och litet, ungefär som en medeltida tortyrkammare. Man kunde nästan höra elevernas hjärtskärande skrik efter hjälp. Jag hade finska tent. En muntlig sådan.


I vanliga fall är jag väldigt bra på finska (tror jag) och talar mer än gärna finska med tanter i butiken eller med läkaren på hälsovårdscentralen. Men av någon anledning får jag ALLTID tunghäfta och panik då jag skall prata på finska framför en lärare. Speciellt om denna lärare är utrustad med en KAMERA!


Vår underbara tortyr på 20 minuter gick ut på att tre stackars tjejer skulle fundera i 1 minut på vad de anser om:


1. Vem de är och varför de vill jobba på en hälsostation. (Antingen är jag väldigt korkad, eller så kan läraren inte formulera sina frågor så att eleverna kan tyda dem, för jag tolkade hennes fråga som att berätta om dej själv och tänk dej att du söker jobb på en hälsocentral. Tortyrtid, 2 minuter.)


2. Vad de alltid ha velat ha för hobby. (Ööh, jag har alltid velat klättra i berg, skjuta och hoppa fallskärm, men det hade kanske låtit lite väl Mission Impossible-fanatiskt, så jag valde att längta efter en egen segelbåt. Tortyrtid, 1 minut.)


3. Om strejken i Finland och hur påverkar den er? (Jag gladde mej åt bättre lön men tyckte det var för jävligt om arbetsplatsen far på grund av strejkandet. Skall ägna mej åt strejkning från skolan istället. Tortyrtid, 2 minuter.)


Till råga på allting så filmades ju hela proceduren, så nu vet vi alla vad den läraren kommer att göra i helgen. Sitta framför TV-n med en popcornsskål och skratta åt stammande elever som i misstag talar om "joululkusi" (julpiss), "purjo" (purjolök istället för purjehdus=segling) och annat liknande. Ni förstår själva, idag blir det nog ingen mer finska för min del :D

1 kommentar:

Anonym sa...

en ympäri suuseksi suomiseksi