måndag 12 november 2012

FUNDERINGAR FRÅN ETT BARNS PERSPEKTIV

Emil har nyss haft födelsedag och fick på 5-års dagen lite pengar som gåva av mommo och moffa samt av sin pappas mommo och moffa. I lördags då Emil och jag var ute med den lurviga fröken så frågade E av mej lite om banker och pengar och sådant. Diskussionen löd ungefär så här:
Emil: Mamma, vad är ett bankkonto?
JAG: Som en plånbok, fast den finns på banken.
E: Å var finns banken?
J: Lite varstans.
E: Nära oss?
J: Jo. (Började ana lite vartåt diskussionen var på väg...)
E: Å jag har då ett eget såntdär konto?
J: Jo...
E: Så jag har egna pengar?
J: Jo...
E: Som jag får använda till vad jag vill?
J: Nå... Nästan jo...
E: Så jag kan gå till banken, ta ut pengar och köpa en hund?
J: Visst... Om pappa går med på det så... Ja i princip...
E: Då ska jag fråga pappa om jag får köpa en hund i princip då! :D

Smart unge säger jag bara! :)

Inga kommentarer: