tisdag 24 mars 2009

ÄLSKAR, ÄLSKAR INTE...

...ÄLSKAR, ÄLSKAR INTE ATT VARA KVINNA...


En gång för länge sedan var jag hos en skolläkare som ställde en klurig fråga åt mej:"Vem är den viktigaste personen i ditt liv?" Jag svarade först mamma och pappa och mina bröder, men läkaren sa nej nej. Jag funderade en stund och sade sedan mina kompisar och min hund men läkaren var inte ännu heller nöjd. Då blev jag allvarligt orolig och började fundera vart läkaren riktigt ville komma med frågan. Läkaren suckade uppgivet och sa att "du är den viktigaste personen i ditt liv..."


Under veckan har jag läst mina kompisars bloggar där en haft en väldigt dålig praktik-upplevelse och en annan blivit tillfrågad om hon var gravid eller fet (och hon är VARKEN fet eller gravid!) Jag har också försökt följa med mitt eget liv från ett annat perspektiv. Vi borde själva vara huvudpersonerna i vårt liv (nu menar jag inte att vi alla måste bli små divor med Victoria Beckham som idol) utan vi borde få tid för oss själva och ha möjlighet att göra saker som vi njuter av. Vi borde få gå klädda hur vi vill och se ut hur vi vill, utan att bli tillfrågade om vi är gravida eller feta eller dumma eller barnsliga. Vi borde få tid att ge ett ordentligt första intryck åt praktikplatsövervakare utan att efter en sekund bli klassade som osamarbetsvilliga blondiner med naglarna i fokus. För vi kan vår sak, vi är smarta, vi är vackra och vi är starka kvinnor. Oberoende av hur vi ser ut och hurudan bakgrund vi har.


Som studerande mamma har jag sällan tid över för mej själv och när det (ÄNTLIGEN) finns tid över så brukar jag slockna oberoende av var jag befinner mej. När läkaren sade åt mej att jag var den viktigaste personen i mitt liv så trodde jag att han menade att jag var en obotlig egoist med ordentliga divalater, men nu förstår jag att vad han antagligen menade var att jag måste ta han om mej själv för att kunna ta hand om andra. Man borde ha en dag i veckan när man får några timmar för sig själv så man sedan orkar ta hand om allt annat som man måste göra.


Idag skulle jag ha varit i skolan redan klockan 9.00, men på grund av rusningstrafiken (tiden då bilarna står stilla) och ont i magen så valde jag att vända bilen och köra tillbaka hem. Först tressade jag massor över en missad skoldag, men sedan beslöt jag mej för att idag skall jag tänka på mej själv, vila lite, kanske lyxa till lite med lunchen och eventuellt städa lite. Göra sådant som jag gillar tills det är dags att hämta Emil och gå med Nemi på en promenad. Eventuellt kommer jag att springa lite på kvällen och hoppeligen gå ner några kilon igen. Just nu står vågen på -13,5 KG, men ännu finns det att skala av ;)


Tjejer, sköt om er, för det är ni som jobbar mest ;) Och härmed bjuds också mina tjejkompisar på en riktigt tjejkväll till mitt place nån dag under våren. En kväll med skvaller, vin och ansiktsmasker :D

1 kommentar:

Alina sa...

Tack för inbjudan jag kommer gärna :)
Jag tycker att barnläkarna alltför tidigt delar ut kunskapen om att jag själv är den viktigaste i mitt liv. Jag är lite rädd att det kan vara en stor orsak till att vi sitter i kläm med en massa självupptagna ungdomar. Jag har alltså själv också upptäckt det först nu. För första gången på länge är jag tacksam att jag är lite långsam i att fatta saker, man hinner liksom ta hänsyn till alla andra, sina första tjugo år för att sedan med gott samvete koncentrera sig på sig själv de följande tjugo! Hoppas du hade en bra lyx-dag! :)