måndag 14 juni 2010

LÖPANDE HONA...

... SPRINGER PERSONLIGT REKORD :D


Det här året har jag deltagit i två springevenemang hittills. Blir åtminstone ett till på hösten. Söndagen 30.5.2010 sprang jag Naisten Kymppi (10km) på en tid som blev personligt rekord (1h 10min). Och förra veckan sprang jag ett lopp på 5km på en tid som även den blev personligt rekord, 33minuter.
För er som inte springer kanske tider och sträckor är lite av ett mysterium, då ska jag förklara lite vad vi i lågstadiet kallar "faktaruta".
En människa som går raskt, promenerar en sträcka på 1km på ca 10 minuter. Eftersom man inte kan hålla samma hastighet hela tiden kan en sträcka på 10km bli allt från 1h 40 minuter till över 2 timmar ( i promenad takt).
Min hastighet blev alltså 7 minuter per kilometer i Naisten Kymppi och 6 minuter per kilometer på fredagens lopp (som dessutom löptes i ösregn med noll sikt).
Om det ännu är hebreiska för någon så säger vi så här, personerna med bästa tiden på fredagen var tävlingslöpare med tider på runt 25 minuter, dvs 5 minuter per kilometer. Jag var i första startgruppen och kom i mål tillsammans med min egna grupp (hade i "misstag" ställt mej i sprintergruppen för att snabbt komma ut i spåret, vår start gick först, och sedan förhoppningsvis komma i mål innan man hunnit bli alltför våt...) Så jag startade i sprintergruppen och var INTE den sista som kom i mål :D
Därefter är det fritt fram att "oooha" sig och "aaaha" sig och låtsas hänga med i löparsnacket ;)


Min pappa kommenterade den närmast historiska händelsen med dessa kloka ord: "Du springer ju som en löpande tik..." Med dessa beundransvärda ord, lämnar jag er nu och "springer" ut med tiken som står i tamburen med benen i kors... xD

2 kommentarer:

Eve sa...

aj 13:e månaden? :P
nja jag har nog inte koll på nåt sånt, äter så som jag alltid ätit. fast de kanske är nåt som kommit nu på senare tid då.

haha ja activia, funkar säkert. reklam ljuger ju aldrig :P

Eve sa...

Haha joo jag vet, den e ganska speciell :D